Nooit meer gedoe aan tafel! Zo krijg je je kind aan het eten.

Nooit meer gedoe aan tafel! Zo krijg je je kind aan het eten.

 

Eten met kleine kinderen kan in veel gezinnen nog wel eens wat gedoe opleveren. Maar nu niet meer. Speciaal voor alle ouders die wel eens strugglen met het avondeten – op welke manier dan ook – hebben we allemaal tips & tricks die het diner zomaar een heel leuk, gezellig, gezond en succesvol moment van de dag kunnen maken.

 

  • Te beginnen met: wat zet je op tafel? Want daar begint de ellende vaak al. Te weinig inspiratie, te veel verschillende smaken aan dezelfde tafel, etc. Waar haal je in hemelsnaam iedere dag weer inspiratie vandaan?? Geloof ons, een kookboek met kindergerechten kan daarin uitkomst bieden. Zeker als je samen met je kind(eren) kijkt wat lekker gevonden wordt (en wat niet). Want als ze het gerecht zelf gekozen hebben, dan is het bij voorbaat lekkerder (typisch geval van kinderlogica). Bijgevoegd, met dank aan Littles List, een Top 10 van Kookboeken voor baby’s, dreumesen en peuters. Super handig weten we uit ervaring!
  • Laat je kind niet vlak voor het eetmoment (te veel) eten, maar ook niet (te veel) drinken.
  • Kondig het eten van tevoren aan, zo kan je kindje zich daar vast op voorbereiden en z’n bezigheden zelf afronden (want als je ineens zijn spel onderbreekt begint hij al teleurgesteld aan het eten: geen goed begin van een maaltijd). Niet te ver van tevoren, want kinderen hebben nog niet echt besef van tijd, dus een halfuur lijkt voor hen eeuwen te duren. Zo’n tien minuutjes van tevoren is prima! Zet desnoods een alarm, dat vinden ze vaak spannend en werkt positief.
  • Kondig het van tevoren aan, maar roep je kind pas echt aan tafel als het eten er al staat: dan geef je hem geen kans te protesteren of dat hij zich aan tafel gaat vervelen, want dan is de toon al gezet nog voordat het eten op tafel staat.
  • Eet op tijd; niet te vroeg en niet te laat. Een richtlijn is tussen 17:00 en 18:15 uur, maar dit is natuurlijk niet voor ieder gezin haalbaar.
  • Geef kleine porties en zorg ervoor dat alles op het bord goed gesneden is, bij voorkeur in een diep bord. Een bordje hoeft ook niet altijd leeggegeten te worden. Soms heeft een kind gewoon voldoende gehad (het zijn net echte mensen) en te veel eten kan dan alleen maar buikpijn opleveren.
  • Houd het vooral gezellig: beter geen dreigementen, maar gek genoeg ook geen echte beloningen.
  • Compenseer slecht eetgedrag niet met ander eten.
  • Laat het eetmoment niet te lang duren. Kinderen hebben een aandachtsboog van lik-me-vestje, veel langer dan een kwartiertje moet een eetsessie niet duren, dan duurt het ze te lang, raken ze verveeld en is de kans op succes verkeken. Laat je kind zijn keukentalenten ontplooien: ze vinden het super interessant om mee te mogen helpen. Laat hem bijvoorbeeld meebeslissen in wat er vandaag op het menu staat, laat ze met een (bot kinder-)mes meehelpen snijden, groente spoelen, de tafel dekken. Als ze deelgenoot zijn van het hele proces, dan vinden ze het eten vaak automatisch al lekkerder.
  • Bouw een soort van ritueel in: zing bijvoorbeeld een liedje voor het eten, zeg met z’n allen een versje of schreeuw een yell. Op deze manier wordt van samen eten een feestje gemaakt.
  • En ja, het is erg, maar helaas is het alom bekende autootje, vliegtuig of helikopter die het mondje invliegt met veel bombarie nog steeds een van de best werkende trucs.
  • Bied je kind twee soorten groente aan, zo mag hij kiezen welke hij wil en voelt hij zich betrokken en is de kans groot dat de groente er fluitend ingaat (en jullie eten dan de overgebleven soort op).
  • Noem het eten gewoon bij z’n naam: een boon is een boon, kip is kip. En niet groente of vlees, want als ze een boon niet lekker vinden maar je hebt het groente genoemd, dan vinden ze bijvoorbeeld broccoli bij voorbaat ook al niet meer lekker, want dan scheren ze alle groente of vlees over één kam. En vertel ook iets leuks, grappigs of interessants over het eten, zo maak je het eten meer de moeite waard.
  • Nieuwe voeding moet je één voor één introduceren. Een nieuwe smaak is al shocking genoeg, laat staan twee nieuwe smaken.
  • Doe alsof je je kind ziet groeien met iedere hap. ‘Wow, bijna net zo groot als de tafel/je oudere broer/zus’, of: ‘Ja hoor, ik zie al wat spierballen’, wil ze ook nog weleens dat laatste zetje geven.
  • Zorg voor een leuk bordje, gezellig kinderbestek… hoe mooier het er allemaal uitziet, hoe groter de kans dat ze plezier krijgen in het eten. Dat geldt niet alleen voor het bestek en het servies, maar ook kun je proberen het eten op het bordje op een leuke manier te presenteren.
  • Bereid je voor op een bende aan tafel… dat hoort er nou eenmaal bij.
  • Maak complimentjes bij goed eetgedrag, en bij overdreven slecht eetgedrag (uitspugen, gooien met eten, spelen met eten) doe je maar even alsof je oogkleppen op hebt. Negatieve aandacht is ook aandacht en daar zijn ze vaak al blij mee, bij negeren gaat de lol er snel genoeg af.
  • Als je écht een lastige eter hebt, en alle trucs bij elkaar het nog niet voor elkaar krijgen om jouw monster te laten eten, dan mag de noodoplossing ‘ afleiding’ ingezet worden. Bijvoorbeeld door een puzzeltje met hem te maken tijdens het eten; vaak hebben ze dan niet in de gaten wat er allemaal ingaat.

Hopelijk kunnen we met deze tips bijdragen aan een gezellig moment van de dag met elkaar. Enjoy!

 

Interesse in meer eet-tips? Lees dan ook:

10 tips om spitsuren zo aangenaam mogelijk te maken

Weet wat je aan je kinderen geeft

Eten waarin je kind kan stikken

Cravings en vreetbuien: onweerstaanbaar (zwangerschaps)voedsel

Reageer op artikel:
Nooit meer gedoe aan tafel! Zo krijg je je kind aan het eten.
Sluiten