Week 34

 

 

Week 34 is aangebroken. Of je nou wel of geen theeleut bent, met het oog op de aanstaande bevalling doe je er verstandig aan vanaf nu frambozenbladthee te drinken. En niet lafjes 1 kopje per dag, nee; tenminste 2 grote koppen en als het even kan nog een paar meer.

Het is beter frambozenbladthee te maken van theeblaadjes dan kant en klare theezakjes, omdat de concentratie frambozenblad hoger is in de blaadjes dan laatstgenoemde versie. De frambozenbladthee die we bedoelen is verkrijgbaar bij de reformzaak of natuurwinkel, of online te koop bij diverse drogisterijen. Frambozenbladthee helpt je baarmoederspier te versterken, zodat de weeën beter verlopen en de bloedingen tijdens de bevalling (hopelijk) beperkt blijven. Misschien overbodig om te zeggen, je bent niet voor niets in week 34 aan het lezen, maar het wordt afgeraden om voor week 34 te beginnen met frambozenbladthee. Drink de thee liever overdag dan vlak voor het slapen gaan, wil je niet de halve nacht op de wc zitten door je volle blaas!

Heb je het idee dat er melk uit je borsten lekt? Dat kan. Er zijn genoeg vrouwen die al melk aanmaken en zelfs af en toe een druppel (of een paar) verliezen. Sommigen zelfs al veel vroeger in de zwangerschap. Je kunt alvast van die speciale pads kopen: een soort maandverbandje maar dan voor je borsten, niet heel sexy inderdaad. Het goede nieuws is: de aanschaf van het pak pads is geen verloren geld, je zult ze hard nodig hebben na de geboorte van je kindje, zeker wanneer je borstvoeding geeft.

Heb je last van indalingsweeën? Dit zijn harde buiken die worden veroorzaakt door het indalen van het hoofdje in je bekken. De indalingsweeën kun je tussen de zes en vier weken voor de bevalling al beginnen te voelen. Goed onthouden: het verschil met echte weeën is dat deze harde buiken niet regelmatig komen en niet (zo) pijnlijk zijn. Een warm bad of een warme kruik kan op zo’n moment heerlijk zijn.

Als het even kan, is bewegen in de meeste gevallen nog steeds goed voor je. Geen topsport, maar gewoon lekker fietsen, zwemmen of wandelen kun je nog lang (tot het einde) blijven doen en het houdt je fit.

En tot slot een tipje dat we je niet willen onthouden: ben je bang om uit te scheuren of wil je alles proberen om te voorkomen dat er een knip in je ‘onderkantje’ wordt gezet? Koop dan wat perineum-massageolie, speciaal ontworpen om je perineum – het stukje tussen je ‘onderkantje’ en je ‘achterkantje’ – soepel te maken. Iedere dag een kleine massage aldaar en dan zal dit gebied beter meebewegen tijdens de bevalling en wie weet kan de ‘schade’ zo een beetje beperkt blijven.