Week 28

 

 

Het hoeft natuurlijk geen klaagmuur te worden onze week tot week-wall, maar zwanger zijn kost nou eenmaal best wat energie. Maak je normaal werkdagen van 8 uur dan mag je daar voor je gevoel 2 uur bij optellen; dus het is niet zo gek als je erg moe bent aan het einde van de dag.

Heb je last van slapeloosheid? Ook dat overkomt velen collega-zwangeren en is best wel vervelend, want je hebt je slaap juist zo hard nodig. Tips tegen slapeloosheid:

– Kijk geen hele drukke of gewelddadige programma’s vlak voor het slapen gaan en lees ook geen al te emotionele boeken, zodat je daar aan gaat liggen denken.

– Drink geen cafeïne-houdende dranken voor het slapen gaan, maar juist bijvoorbeeld een rustgevende thee zoals kamille- of lavendelthee.

– En als je nou ‘s nachts uren naar het plafond ligt te staren, kun je een beker warme melk maken. Doordat de energie uit je hoofd naar je maag gaat, heb je kans dat je als een blok in slaap valt.

– Zorg er ook voor dat je lekker comfortabel ligt in bed. Dus als een voedingskussen (zo’n kussen in de vorm van een worst) daartoe bijdraagt, dan kun je hem zeker nu alvast gebruiken. Vooral als je een dikke buik krijgt, is op je zij liggen aan te raden en dan kun je die worst daarbij tussen je benen nemen; lekker als ondersteuning.

Aangeraden wordt om op je linkerzij te liggen. Dat is beter voor de bloedtoevoer naar de baarmoeder en dus voor je baby. Dit geldt met name in het laatste trimester van de zwangerschap. Op je rug liggen, hoe comfortabel dat ook mag lijken met een dikke buik, is misschien niet de beste houding. Als je op je rug ligt, zal er behoorlijk wat gewicht drukken op belangrijke bloedvaten, wat weer nadelig kan werken op de bloedsomloop, aambeien, ademhaling, bloeddruk en spijsvertering, maar ook duizelig kan maken.
En als we dan toch met tips bezig zijn: je doet er goed aan om tijdens je zwangerschap je bekkenbodemspieren te trainen. Er zijn vrouwen die tijdens of na hun zwangerschap in min of meerdere mate incontinent raken. Ze verliezen kleine beetjes urine tijdens niezen, trampoline springen, dansen, joggen of tijdens de seks.

Dus ben jij van plan om na je zwangerschap weer te gaan joggen, de show te stelen op de trampoline of de sterren van de hemel te dansen, knoop de volgende tip dan goed in je oren: hang een paar post-its met een uitroepteken erop op plekken die je elke dag tegenkomt (de spiegel in de badkamer, de wc deur, op het dashboard van je auto, het keukenkastje, je computerscherm, et cetera). Ieder keer als je het briefje ziet, span je je spieren aan die je ook gebruikt als je je plas ophoudt (kun je deze spieren even niet vinden, probeer dan eens tijdens het plassen te stoppen, weet je meteen hoe het werkt…). Aanspannen 10 tellen, en dan weer loslaten… en dat 5 keer. En hopelijk blijft jou dan zo een ongepland en ongewenst plasje bespaard. Kleine moeite, bijzonder groot plezier!