Week 20

 

 

Veel zwangeren krijgen rond de 20e week de prenatale screening. Dit moest je vroeger zelf betalen en werd een ‘pretecho’ genoemd, maar tegenwoordig heet het gewoon de ’20-weken-echo’, omdat hij sinds 2006 vergoed wordt. Een speciaal hiervoor opgeleide echoscopist kijkt naar eventuele zichtbare afwijkingen bij de baby en als jullie zouden willen, kan zij proberen het geslacht te zien. Tenzij de baby zijn benen eigenwijs over elkaar houdt, dan blijft het gissen.

  

Je kindje maakt nu al een paar honderd bewegingen per dag. En jij bent je daar waarschijnlijk niet eens zo zeer van bewust. Dat komt voor een groot deel omdat je zelf ook zo veel in beweging bent, of het kan komen doordat je placenta voor ligt, of het kan liggen aan je getrainde (of juist minder getrainde) buikspieren… Voel je je kindje nog niet bewegen, geen zorgen! De één voelt het bij week 16, de ander later, maar het is gelukkig geen reden voor paniek.

Je hebt inmiddels waarschijnlijk weer volop energie en de misselijkheid is echt weg. ‘Mooi’ zul je denken! Maar helaas kan het zijn dat er nu een ander zwangerschapskwaaltje de kop opsteekt. We hopen het natuurlijk niet voor je, maar het kan zijn dat spataderen je lichaam beginnen te ontsieren? De zwangerschap heeft een erg belangrijke invloed op het ontstaan van spataderen. Dit heeft meerdere oorzaken: 1) door de invloed van het hormoon progesteron op de wanden van de bloedvaten 2) daarnaast neemt tijdens de zwangerschap de hoeveelheid bloed in je lichaam toe; dit kan wel anderhalf keer zoveel zijn dan wanneer je niet zwanger bent 3) en vervolgens is er de druk van de baarmoeder op de bloedafvoerende vaten in de onderbuik, wat weer een verhoogde druk geeft in de aderen op de benen. Dit alles kan verergerd worden als je er een zekere (erfelijke) aanleg voor hebt, of door te veel staan of stil zitten.

Gelukkig zijn er ook bepaalde manieren om spataderen tegen te gaan of in ieder geval een beetje te beperken. We zetten ze even voor je op een rijtje:

– Draag schoenen met een lage hak en schoenen die niet teveel knellen.

– Blijf niet te lang staan of zitten in dezelfde houding, ga af en toe een stukje lopen.

– Let er op dat je gewicht niet te veel de pan uit rijst.

– Lig je in bed of op de bank, leg dan je benen wat hoger, op een kussentje of iets dergelijks.

– Blijf niet te lang met je benen in de zon: de wanden van spataderen zijn snel geïrriteerd en de huid boven de spatader is erg dun.

Spoel je benen dagelijks af met koud (niet ijskoud) water: begin bij je voeten en ga rustig naar boven, 10 seconde per been is genoeg.

Vermijd langdurige warmte, warmte verwijdt de bloedvaten nog meer.

Spataderen doen in principe geen pijn, maar het kan prikkelen en ze verdienen zeker niet de schoonheidsprijs. Spataderen kun je krijgen op je benen, in je lies en zelfs op je private parts. Mochten ze er eenmaal zijn, dan kunnen steunkousen helpen. Deze geven druk op de aderen van buitenaf en ze ondersteunen zo de doorbloeding. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook mooie steunkousen, dus je hoeft niet meer te vrezen voor die monsterlijke, vleeskleurige gedrochten aan je benen. Zie pagina 34 van BUSKRUIT met MUISJES voor meer tips tegen spataderen en ander zwangerschapsleed. Voorkomen kan bijna niet, maar het kan wel erger worden als je er niets mee doet, dus zoek het vooral even op!

Beste Jan,

Heb jij net als je partner ook zo enorm naar de 20 weken-echo toegeleefd? Dit is het moment waarop duidelijk wordt of alles in orde is met jullie prinsesje of godenzoon. En mocht je willen weten of je je alvast kunt inschrijven bij de lokale voetbalclub of balletschool, dan is dit het moment van de waarheid. Hoewel… het komt ook nog wel eens voor dat de baby in de buik overheerlijk met de benen over elkaar in zijn natuurlijke hangmat blijft liggen en jij en je vrouw in het ongewisse laat. Ach, nu kun je in ieder geval nog even heerlijk verder dromen over een carrière voor Jan junior bij Ajax of Heerenveen.