Bewezen: moeders krijgen inderdaad minder slaap dan vaders

Bewezen: moeders krijgen inderdaad minder slaap dan vaders

Persoonlijk staan wij niet versteld van de resultaten van het volgende onderzoek, vragen we ons zelfs af waarom er onderzoek nodig was om bevestiging te krijgen 🙂  maar toch… Ook wel fijn, want mocht er thuis toch nog wel eens een verhitte discussie, wat verwarring of onduidelijkheid over dit onderwerp bestaan, houd dit artikel dan maar even bij je partner onder zijn neus, en draai je dan nog maar eens lekker om.

 

Moeders krijgen minder slaap en voelen zich continue moe

Er is namelijk een nieuw rapport naar buiten gebracht dat bevestigt dat moeders minder slaap krijgen dan vaders, vooral als er kleine kinderen in het spel zijn.

Volgens een studie – gepresenteerd op de 69e jaarlijkse bijeenkomst van de American Academy of Neurology in Boston – slapen vrouwen elk jaar minder en minder om de simpele reden dat moeders meestal de meeste lasten dragen als het gaat om het zorgen voor het gezin, de kinderen en alle huishoudelijke taken. En met al die taken, bezigheden en verantwoordelijkheden is het dan ook geen wonder dat ze minder slapen dan hun mannelijke partners.

De studie wees niet alleen uit dat moeders niet genoeg slaap krijgen, ook bleek dat de moeders zich continue moe voelen.

 

De gevolgen van slaapgebrek

En het was geen kleinschalig onderzoek. 5.806 mannen en vrouwen namen deel aan het onderzoek waaruit bleek dat meer dan de helft van de vrouwen onder de 45 jaar slaapgebrek heeft.

Ook bleek dat met ieder kind dat in een gezin erbij kwam de kans dat een moeder aan onvoldoende slaap zou lijden bijna verdubbelde. En dat is best verontrustend, want te weinig slaap wordt weer geassocieerd met psychologisch leed en een verhoogd risico op hartziekten en type 2 diabetes. Het is dan vast en zeker ook niet voor niets dat deze ziekten meer geassocieerd worden met vrouwen dan met mannen.

 

Mogelijke oplossingen

Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om slaapgebrek tegen te gaan.

  • Zo kan het helpen het hele gezin op hetzelfde slaapschema te brengen. Dus: iedereen op tijd naar bed en iedereen elke ochtend om ongeveer dezelfde tijd weer uit bed. Dit is een manier om de tijd in bed te maximaliseren.
  • Een bekende: probeer schermtijd tot een minimum te beperken. Veel studies hebben bewezen dat het felblauwe licht van beeldschermen het voor onze hersenen moeilijker maakt om ‘s nachts ‘uit’ te schakelen.
  • Een lekker bad voor het naar bed gaan, een beker warme melk of kop kamille-thee, slaapmeditatie, wat lavendel- of witte lotus-lucht op je bed sprayen, een avondwandeling… kan ook allemaal helpen bij een goede nachtrust.
  • En als je kind niet goed slaapt, dan jij als moeder natuurlijk ook niet. Daarom: 28 trucjes die kunnen bijdragen aan een goed kinderslaapje.

Slaap lekker lieve mama’s!

 

What to expect when you’re expecting: de verrassingen onthuld