Wist je dat... 13 mrt 2019 Redactie

35% van de vrouwen kampt ermee na zwangerschap, maar niemand praat erover

Ruim een derde, 35%, krijgt er last van na een zwangerschap. 10% van alle vrouwen komt er echt niet meer zomaar van af… Veel vrouwen raken tijdens of na de zwangerschap (licht) incontinent. Hiermee bedoelen we: ze verliezen – ongewenst uiteraard – kleine beetjes plas bij bijvoorbeeld niezen, hard lachen, trampoline springen, dansen, joggen of tijdens seks. Niet leuk.

 

Hoe ontstaat zwangerschapsincontinentie?

De oorzaak van deze stomme zwangerschapskwaal is bijna altijd de bekkenbodem. Dit zijn de spieren en het weefsel onder in de buik, waarop de onderste organen liggen. Dankzij deze spieren kunnen we onze plas en ontlasting inhouden. Alleen tijdens de zwangerschap is dat nog niet altijd zo eenvoudig omdat vrouwen dan een hormoon aanmaken dat de spieren slapper maakt. Dit gebeurt om ruimte te maken voor de baby.

Daar bovenop, wanneer de baarmoeder en baby groter worden, neemt de druk op de bekkenbodem nog meer toe, met als gevolg nog meer verlies van urine.

Laten we die Tena Lady in hemelsnaam zo lang mogelijk laten voor wat het is. In dit geval – zo veel is duidelijk – is voorkomen beter dan genezen.

 

Wat kun je doen?

Wil jij na de zwangerschap de dansvloer niet vroegtijdig moeten verlaten of niet alleen nog maar kunnen niezen met je benen over elkaar gekruisd, dan hebben wij dé tip.

Hang een paar Post-its op plekken die je elke dag tegenkomt, zoals de spiegel, autoradio, de wasmachine of wc, en zet hier een uitroepteken op. Elke keer als je dit briefje ziet, train je je bekkenbodemspieren. Belangrijke noot: hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Dus ook al ben je nog maar net zwanger, maak het dan nu maar alvast onderdeel van je dagroutine.

 

Hoe werkt het?

Span de spieren aan die je ook gebruikt wanneer je je plas moet ophouden en denk dan tegelijkertijd dat er een briefje tussen je billen zit die je op die plek moet houden. Als je de juiste spieren niet kunt vinden, probeer dan tijdens het plassen een keer te stoppen (om het uit te proberen hoor! Niet iedere plas-sessie, want dan heb je straks weer te maken met blaasproblemen van heel andere orde).

Uit/in en dat vijf keer (de hoeveelheid oefeningen kun je natuurlijk naarmate de tijd verstrijkt opbouwen) en ook minimaal 5 keer per dag (ook op te bouwen, mocht je er echt plezier in krijgen).

Het kost je per keer hooguit dertig seconden. Zo gepiept dus, maar o, wat zal je blij zijn als incontinentie jou bespaard blijft.

 

En heel belangrijk, zorg ervoor dat je op de juiste manier plast. Dat wil zeggen:

  • neem rustig de tijd voor een plas,
  • niet persen,
  • maar zorg er wel voor dat ook de laatste druppel de kans krijgt om de blaas uit te komen,
  • en zit goed rechtop met je bekken een beetje naar voren gekanteld.

 

10% heeft permanente schade

In de meeste gevallen zal zwangerschapsincontinentie uiteindelijk vanzelf weer overgaan. Maar, mocht dat bij jou, net zoals bij 10% van de mede-moeders niet het geval zijn, neem dan vooral contact op met je huisarts. Het kan dan zijn dat je blaas verzakt is, of je baarmoeder, wat de problemen kan veroorzaken. Dit is niet 1,2,3 met oefeningen te verhelpen, maar er is wel wat aan te doen. Er is altijd, al is het met wat kunst- en vliegwerk in de vorm van een hersteloperatie, een oplossing mogelijk. De gynaecoloog of uroloog kan je daarover inlichten (wel eerst even een verwijsbriefje bij je huisarts halen).

 

Taboe

Het is jammer dat er nog steeds een taboe rust op dit onderwerp. Dat 35% van de vrouwen hier last van heeft, geeft aan dat het echt een bijzonder veel voorkomend probleem is. Echter, omdat het waarschijnlijk om iets plastisch als urineverlies gaat, wat toch vooral geassocieerd wordt met of hele kleine kinderen dan wel bejaarden, en een onderwerp is dat bij veel mensen op de lachspieren werkt, wordt het stil gehouden. Vrouwen schamen zich ervoor. Zonde, want zo blijven er veel mensen mee rondlopen, puur uit onnodige schaamte en omdat ze waarschijnlijk geen idee hebben wat ze kunnen doen om het te verhelpen.

Heb jij last van deze kwaal? Ga gewoon even langs je huisarts. Die zal er niet om lachen, hij of zij krijgt waarschijnlijk honderden vrouwen per jaar langs met dezelfde kwestie en kan je helpen van dit vervelende probleem af te komen.

Tot slot: mocht er dan toch een keer een ‘ongelukje’ gebeuren, troost je dan met de gedachte dat het ook de besten wel eens overkomt ☺

 

 

Gouden tips voor prille moeders.

A-typische zwangerschapskwaaltjes

Wist je dat mannen ook kunnen lijden aan zwangerschapskwaaltjes?

 

Reageer op artikel:
35% van de vrouwen kampt ermee na zwangerschap, maar niemand praat erover
Sluiten