Genderneutrale opvoeding in opkomst

Meer en meer horen, zien en lezen we over de genderneutrale opvoeding. In Zweden is het al redelijk ingeburgerd. In Amerika gaan ook meer en meer mensen over op genderneutrale opvoeding (o.a. Pink en Paloma Faith maken er geen geheim van dat zij hier voorstander van zijn). Maar ook in Nederland worden al beetje bij beetje genderneutrale aanpassingen doorgevoerd (geen ‘Goedemorgen Dames en Heren’ meer in de trein maar ‘Goedemorgen reizigers’, genderneutrale wc’s in openbare gelegenheden…).

Wat houdt genderneutraliteit nou eigenlijk precies in?
Genderneutraal betekent dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen, en dat bepaald gedrag, identiteit en sociale aspecten niet worden toegekend aan specifiek de man of de vrouw.
Hieruit volgt voor een aantal mensen logischerwijs de genderneutrale opvoeding. Wat overigens niet wil zeggen dat het zijn van jongetje of meisje volledig uitgesloten of ontkend wordt, het idee is kinderen aan de hand van een genderneutrale opvoeding van beide werelden iets mee te geven.

Genderneutrale opvoeding in het dagelijks leven. Hoe dan?
Ouders die voor een genderneutrale opvoeding kiezen proberen hun kinderen de eerste jaren van hun leven niet te ‘confronteren’ met het feit dat ze jongetje dan wel meisje zijn.
Ze zullen bijvoorbeeld kiezen voor een neutrale naam (Bobby, Chris, Guusje) in plaats van een typische jongens- of meisjesnaam (Boudewijn, Keanu, Isabelle of Priscilla).
Ze zullen kinderen zelf hun kleding laten kiezen, of dat nou een bloemenjurk met roze gympen voor een jongetje is, een Bob de Bouwer-pak voor een meisje, of een bloemetjesblouse gecombineerd met een legerbroek voor zowel een jongetje als een meisje.
Kinderen zullen zelf hun haardracht mogen bepalen: vlechtjes voor een jongen en stekels voor een meisje? Geen probleem.
Kinderen mogen zelf kiezen met welk speelgoed ze willen spelen waarbij er geen betekenis wordt gegeven aan zogenaamd stereotype speelgoed. Dus poppen zijn voor zowel jongens als meisjes, en auto’s idem.
Er kan ook gekozen worden voor genderneutrale boeken waarin voor zogenaamde beeldschone prinsessen en knappe, sterke prinsen geen rol meer is weggelegd, maar des te meer aandacht geschonken wordt aan een sociale boodschap of een levensles.

En er zijn ouders die de genderneutrale opvoeding naar een nog wat hoger niveau trekken door bijvoorbeeld woorden als hij, zij, hem en haar te ontwijken en vervangen door neutrale benamingen (hun, zij, hen).

Waarom een genderneutrale opvoeding?
Er zijn verschillende redenen voor ouders om een genderneutrale opvoeding te hanteren, onder andere om:
• diepgewortelde culturen en stereotypen te doorbreken,
• zo gelijke kansen te creëren voor zowel jongens als meisjes,
• kinderen de ruimte en vrijheid te geven te ontdekken wie ze zelf willen zijn,
• of om kinderen de kans te geven een eigen karakter en persoonlijkheid te ontwikkelen.

Is het een goede ontwikkeling?
Nou kan ik me helemaal vinden in mensen die bij het voorlezen aan de kinderen nèt even een eigen draai geven aan het sprookje. Zodat de prinses niet alleen maar mooi is van buiten, maar ook grappig, behulpzaam, intelligent en betrouwbaar, een bloeiend bedrijf heeft én een vervelende schildklieraandoening (… niemand is perfect). En waardoor de prins niet alleen maar rijk, knap en met een afgetraind lichaam door het leven gaat, maar tevens uitblinkt in strijken, dol is op stofzuigen, stress krijgt van de administratie en daardoor vroegtijdig kaal wordt. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat genderneutraliteit nog een grijs gebied is voor me. Niet dat ik er iets tegen heb, dat niet, maar ik krijg er ook nog geen warm gevoel bij. Ik ben nog meningloos, zeg maar. Daarom des te meer benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie van genderneutrale opvoeding?

Reageer op artikel:
Genderneutrale opvoeding in opkomst
Sluiten