Redactie
Redactie Wist je dat... 22 apr 2019

Back in shape zonder al te veel gekkigheid (sporten)

Het is weer bikini-weer, en dan willen we liefst zsm weer back in shape zijn. En het liefst zonder een strak sportregime, hongerige diëten, of wat voor gekkigheid dan ook. Toch?

 

Hoe doe je dat dan als pas geworden ouder?

Wij weten ook wel dat het echt niet makkelijk is om met een kleine in huis even lekker een paar keer per week te sporten om weer in je oude vel te passen. Waar haal je de tijd vandaan? En als je de tijd al hebt, waar haal je de puf vandaan? Maar… er zijn andere mogelijkheden dan de sportschool, hardlopen, sportclubjes… Wij hebben wat Do It Yourself-manieren voor je op een rijtje gezet. Toegegeven, ze zullen je misschien niet aan het lichaam van Doutzen Kroes helpen, maar dat het íets voor je lichaam zal doen, dat sowieso!

 

Borstvoeding

  • Net bevallen? Dan mag je de eerste (in ieder geval 6) weken sowieso nog niet fanatiek sporten, maar kun je toch meteen aan de slag. Namelijk met borstvoeding (mocht dit je gegeven zijn natuurlijk). Borstvoeding geven kost energie en de vetreserves die je tijdens de zwangerschap hebt opgebouwd worden zo ‘opgegeten’. Daarbij komt dat wanneer je die eerste tijd borstvoeding geeft je baarmoeder samentrekt, waardoor hij ook sneller slinkt en je buik dus sneller plat oogt.

Buikcorrectiehemdje

  • En wist je al dat een buikcorrectiehemdje ook kan helpen bij het sneller in shape krijgen van je buik? Als jij direct na je bevalling nagenoeg alle uren van de dag een net iets te strak buikcorrectietruitje draagt, groeien je buikspieren weer sneller naar elkaar toe. Wat betreft deze tip spreken we uit ervaring dat het echt een top-tip is, al zeggen we het zelf 🙂

Vrouwenmantelthee

  • Nog eentje voor de buik: vrouwenmantelthee. Het liefst de blaadjes die je in een thee-ei doet, want die is sterker geconcentreerd dan theezakjes. Een paar kopjes per dag is al voldoende.

Trap lopen

  • Heb je een trap in huis? Mooi! In plaats van trap lopen, ga jij in lunges de trap op en af. Dus: in grote stappen (je slaat dus een treetje of 1,2,3 over… afhankelijk van hoe lang je benen zijn) trap op, en trap af. Zo gebruik je meer spierkracht. Of ga met twee benen tegelijk springend de trap op en daarbij ga je met de afzet diep door je benen, alsof je vanuit hurkstand met twee benen tegelijk de trap opspringt.

Wandelen

  • Ga lekker veel wandelen met je baby in de kinderwagen. In flinke draf, zodat je hartslag wat sneller gaat, en daarbij tegelijkertijd de bil- en beenspieren aanspannen. Zo kun je het nuttige met het aangename combineren.

YouTube en social media

  • Er zijn op YouTube en social media zat filmpjes te vinden die je voordoen welke oefeningen je eenvoudig thuis kunt doen. Sommige laten zelfs je baby onderdeel zijn van het sporten… hoe leuk! Bijvoorbeeld push-ups terwijl je baby tussen je ellenbogen ligt. Bij iedere keer dat je naar beneden komt, beloon je jezelf en kindje met een flinke pakkerd. Of squats met je baby in je armen, of je dreumes op je schoot. Of ga op je rug liggen, zet je kindje op je heupen en duw je billen omhoog (spieren even aantrekken), ook wel de bridge-crunch genoemd. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: quality time met je kindje én een strakker lichaam bovendien!

Apps

  • En natuurlijk heb je ook apps die je in 7 minuten per dag weer fit zeggen te maken.

In een lekker warm bad

  • Van het wat zwaardere werk naar het ontspannen calorieën verbranden, want zo lazen wij laatst zo’n prettig bericht. Liggend in een warm bad zou je net zoveel calorieën als een half uur flink wandelen. Woohooh!

 

Hebben jullie nog tips? Deel ze vooral!

 

Wil je meer lezen over je zwangere lichaam en wat dat met je doet, of wat je ermee kunt doen? Lees dan ook:

Omdat het zonnetje schijnt: zo voorkom je een (zwangerschaps)pigmentsnor!

Zwangerschapssouvenirs: van gipsafdruk tot spatader

 

Reageer op artikel:
Back in shape zonder al te veel gekkigheid (sporten)
Sluiten