1 op 4 jonge vaders verkoopt Vaderdag-cadeau weer via Marktplaats of Facebook

1 op 4 jonge vaders verkoopt Vaderdag-cadeau weer via Marktplaats of Facebook

Steeds meer jongeren kopen wel eens tweedehands Vaderdag-cadeau

Zo’n 25 procent van de jonge vaders (tot 35 jaar) heeft wel eens een Vaderdag-cadeau weer na Vaderdag verkocht, bijvoorbeeld via Marktplaats of Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse startup Pakkie onder duizend Nederlanders. Pakkie is ‘een soort Tikkie’, maar dan met een bezorgdienst, zodat je veilig online tweedehands spullen kunt (ver)kopen.

Boris Schellekens, een van de bedenkers van Pakkie: “Niet elk Vaderdag-cadeau pakt goed uit: steeds meer vaders verkopen hun cadeautje namelijk weer door. Vaders van alle leeftijden en uit het hele land hebben er weinig moeite mee om een goedbedoeld cadeau uiteindelijk op Marktplaats of Facebook te zetten. Dat is toch wel pijnlijk. Misschien moeten zonen en dochters het dit jaar bij een ontbijtje op bed of een zelfgemaakte tekening houden. Van een croissantje uit de oven weet je tenminste zeker dat het niet op Marktplaats belandt.”

Tweedehands Vaderdagcadeaus in opmars

Hoewel Nederlandse vaders steeds vaker hun gekregen cadeau via Marktplaats of Facebook aanbieden, komen die cadeaus meer dan ooit via dezelfde kanalen hun huis binnen. Een op de acht jongeren (tussen de 18-35 jaar) koopt namelijk wel eens een tweedehands Vaderdag-cadeau via Facebook of Marktplaats. Ook hier zijn de mannen weer ‘koploper’: een op de zes zonen koopt een cadeau via Marktplaats of Facebook, tegenover een op de tien dochters.

“Er lijkt haast een kringloop van cadeautjes te ontstaan, die via online platforms loopt. Men vindt het steeds normaler om tweedehands spullen te kopen en cadeau te doen. Bijna negen op de tien Nederlanders vindt dat het dankzij de komst van het internet makkelijker is om leuke, tweedehands spullen te vinden. Tweedehandswinkels blijken juist minder populair te worden. De behoefte naar unieke, tweedehands cadeautjes en spullen blijft constant, maar verschuift naar online. Kortom, we kiezen voor gemak.”

Angst voor online oplichting

Dat het online kopen en verkopen van tweedehands spullen in trek is, betekent niet dat de combinatie van online en tweedehands altijd probleemloos gaat. Sterker nog: opgelicht worden is de grootste angst van vier op de tien Nederlanders, zo blijkt uit het onderzoek van Pakkie. Dat is niet toevallig: een totaal van meer dan een half miljoen Nederlanders is namelijk wel eens opgelicht via Marktplaats.

“Het is schrijnend dat zoveel mensen zijn opgelicht via Marktplaats en ongeveer de helft van de Nederlanders wel iemand kent die online is opgelicht. Dat weerhoudt Nederlanders er echter niet van om nog meer online en tweedehands te shoppen. Dat is waarom we Pakkie hebben bedacht. Met onze startup lossen we de problemen rondom tweedehands, online kopen en verkopen op, door zowel de betaling als de verzending samen te voegen in één app. Zo verdwijnt de angst voor online oplichting hopelijk.”

Over Pakkie

Pakkie lost de problemen rondom tweedehands, online handel op door zowel de betaling als de verzending samen te voegen in één app. De startup is in 2017 opgericht door Boris Schellekens, Pepijn Mulders en Jaap Breeuwer. Het drietal is fan van tweedehands shoppen en wil het makkelijker, veiliger en toegankelijker maken omdat dat het milieu spaart. Zie voor meer informatie pers.pakkie.nu.

Waarom jonge vaders zo woest aantrekkelijk zijn

Reageer op artikel:
1 op 4 jonge vaders verkoopt Vaderdag-cadeau weer via Marktplaats of Facebook
Sluiten